Cikksorozat és képzés a civil szervezetek gazdálkodásáról!
Szeretnénk figyelmükbe ajánlani képzésünket, hiszen a civil szervezetek, egyesületek nehezen igazodnak ki a pénzügyi jogszabályok sűrű erdejében. Ebben segíthet a most induló sorozatunk és persze a képzésünk is. Pár téma melyeket a blogunkon jövőben tervezünk részletezni.
- a beszámoló elkészítése és közzététele
- hogyan lesz adószámunk?
- Mikor kell könyvvizsgáló?
- Jár még az illetékmentesség?
- Társadalombiztosítási kötelezettségek
- Áfa és a civil szervezetek
- Gazdálkodhatunk? vállalkozási tevékenység és a társasági adó
- és persze a legfontosabb a közhasznú jogállás megszerzése
A részletek a blogunkon, és a 2014. április 24-i képzésünkön
1) A beszámoló elkészítése és közzététele
A civil szervezetek az elmúlt években lassan hozzászoknak, hogy egy év zárásaként beszámoló készítési kötelezettség terheli őket. E nélkül nem tudtak pályázni, nem volt törvényes a működés. 2013 új vívmánya, a letétbe helyezés viszont nem mindenki számára ismert. A civil szervezeteknek a beszámolóikkal kapcsolatos kötelezettségük, az elkészítésen és a jóváhagyáson túl az is, hogy azt megküldjék az Országos Bírósági Hivatalnak. A hatályos jogszabályi rendelkezések szerint a beszámolókat és közhasznúsági mellékletüket papír alapon van kell a a 1363 Budapest, Pf. 24. postacímre, minden év május 31. napjáig elküldeni. Amennyiben a civil szervezet bármilyen okból ezen határidőn belül nem tud eleget tenni a kötelezettségének, akkor azt további egy évig még pótolhatja. Ezen határidő elmulasztását követően azonban a civil szervezettel kapcsolatos nyilvántartást vezető bíróság törvényességi ellenőrzés céljából értesítést küld az ügyészség részére.
2) bejelentkezés az adóhatósághoz
A beszámolási kötelezettséggel kicsit lehet, hogy előreszaladtunk, azoknak akik most kezdenek csak az egyesületük, alapítványuk létrehozásához, majd csak egy év múlva kell a beszámolót elkészíteni. Viszont bírságot már addig is össze lehet gyűjteni: ha a szervezet létrehozásával egy időben nem igénylünk adószámot.
Tevékenységet ugyanis csak adószámmal rendelkező szervezet folytathat. Adószám megállapítása érdekében a civil szervezet köteles az állami adóhatóságnál (NAV) bejelentkezni. A bejelentkezést a jelölt szervezeteknek az adókötelezettségük keletkezésétől számított 15 napon belül kell megtenniük a NAV – civil szervezet székhelye szerint illetékes – alsó fokú adóztatási szervénél. Míg egy cég esetében egy-egy ügyvéd ezt automatikusan megteszi, sajnos civilek esetében ez könnyedén elmaradhat.